4

Lys og farvers påvirkning på børn/voksne.

Problemformulering:

  Vi har valgt at styre opgaven af følgende problem-formulering:
"Hvilke processer sættes igang hos børn og voksne, når de påvirkes af lys og farve?"

Vi har hertil set på følgende emner:

1: Lys- og farvelærens historie
2: Farvens psykologiske indflydelse.

Vi har stillet os følgende underspørgsmål:

3: "Hvordan indvirker solen, lyset og det farvede lys på mennesker?"
4: "Hvordan opleves lys, skygge og farve i landskabet?"
5: "Hvordan oplever børn at arbejde med lys og farve gennem forsøg og i en maleproces?"

  Vi har begrænset vores opgave til at omhandle lys- og farvefænomenet i naturen og psykisk, samt til eksperimentelle forsøg og maling. Dermed har vi fravalgt lys og farve i forbindelse med reklame, arkitektur, beklædning, fotografi, fjernsyn og computere.

Formålet med opgaven er:
  At få viden om lys og farve formidlet i vort arbejde med børn og voksne i institutionen.
  Vi mener at lys og farve er en vigtig del af det æstetiske felt i børn og voksnes hverdag i institutionen. Derfor er det nødvendigt at have en viden om lys og farve. Dette kan tilføre hverdagen og børnenes fremtid en ekstra dimension af nysgerrighed, oplevelse og glæde.