Videreuddannelsen for Pædagoger ved Danmarks Lærerhøjskole
Studieår 1994/95
Hanne Kvint
Tove R. Madsen
vejleder: Hanne Thorsen
Udlån tilladt
Specialet Lys og Farve omfatter en gennemgang af den elementære farvelære, tilrettelagt med eksperimenter for børn, til opbyggelse af en forståelse for lyset i naturen og farvernes betydning for vort velbefindende og æstetiske oplevelser.
Specialet er opbygget som vejledning for pædagoger i SFO'er og lignende institutioner.
Specialet er baseret på gruppearbejde med børn i 9-10 års alderen, der konfronteres med en række farve- og male-øvelser.
Børn og voksne, der under specialets udførelse er kommet i kontakt med emnet, har fået stimuleret ders nysgerrighed, og har med glæde deltaget i eksperimenter og maleøvelser, ligesom institutionen fremover vil gentage disse i årligt tilbagevendende, længerevarende forløb.
2
Lys- og farvelærens historie 5
Farvens psykologiske indflydelse 7
Solen, lysets og det farvede lys indflydelse på mennesket 8
belysning indendørs 9
Lyset i landskabet 10
Favede skygger 12
Eksperimenter med lys og farve: 13
Hvor kommer lyset fra? 14
Prismet og lyset 15
Hjemmelavet gitter-spektograf 16
Regnbuen 17
Sæbeboblen 17
Farvernes opståen 18
Farveæske og Sort æske 19
Farvede snurrretoppe 20
Filtpenne-test 20
Lys gennem flasker med farvet vædske 21
Farverne i det hvide lys 22
Eksperimenter med farvede lamper 23
Maleprocessen 24
Maling vådt-i-vådt 25
Min datter Helene Kvint
Min opskrift på Klejner